tirsdag den 17. april 2012

BRUNCH & SUND BANANKAGE

Jeg holdt jo som sagt brunch for noget af min store familie her i søndags. Det hele blev virkelig lækkert, og da min familie er inkarnerede kage-elskere, besluttede jeg mig for at bage "den sunde" banankage til dessert. Opskriften har jeg fundet her, på en af mine yndlingsblogs :) Har ændret en lille bitte smule i den, og faktisk kan man også godt skifte mandlerne ud med 3 spsk rugmel og droppe dadlerne. Hvis man vælger den løsning, er det til gengæld en god ide at komme 1 tsk bagepulver i dejen :) 
Du skal bruge:
400 g. dadler (husk at pille stenene ud)
2-3 bananer
200 g. mørk chokolade
200 g. mandler
6 æg
saft fra 1 appelsin
5-6 spsk raps - eller kokosolie
1 spsk vanillepulver
2 spsk kanel
lidt salt+peber
Fremgangsmåde:
Dadler + mandler + olie + krydderier + appelsinsaft blendes til en marcipan-agtig masse. Derefter blendes banan + æg + 150 g. hakket chokolade i dejen (resten af chokoladen smeltes og smøres på den færdige kage). Når dejen er færdigblandet, puttes den i en smurt springform (man kan sikkert også bruge et fad) og bages (ifølge den originale opskrift) 40-45 min. ved 160 grader. Jeg bagte kun min i 30 minutter, da jeg bedst kan lide når den er "snasket" indeni ;) 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar