lørdag den 16. juni 2012

DIY FJERARMBÅND


MATERIALER:
          - et stykke sort smalt bånd (jeg brugte en strop fra en gammel top)
          - 1 fjer (ca 12-15 cm. i længden)
          - målebånd (til at måle fjeren, knappen, dit håndled og snoren med)
          - sytråd + nål (sort eller hvid afhængig af hvad farve snor og fjer du bruger - jeg brugte sort)
          - en lille knap
          - et lille stykke vlieseline
          - strygejern
          - en lille saks
FREMGANGSMÅDE:
1.  Sy fjeren på det smalle bånd og lad lidt stof være frit i begge ender, så der er plads til knaphul og knap.
2. Når fjeren er syet på båndet, hæfter du begge ender, ved at bukke kanten og sy den sammen. (husk at lave plads til knap og knaphul)
3. Knappen syes fast i den ende hvor fjeren er "bredest" (den lyserøde ende på min fjer)
4. Vlieseline stryges på i den anden ende af båndet, på bagsiden. (husk underlag når du stryger i form af et blad eller et strygebræt)
5. Mål knappen på det bredeste sted, og klip derefter forsigtigt knaphullet, og mål undervejs om knappen kan komme igennem. Når knappen lige akkurat kan komme igennem, har det en fin størrelse. Hæft eventuelt kanterne på hullet sammen med at sy tætte sting langs kanten, men ellers burde vlieselinen holde sammen på det. 
6. Tadaa, færdigt armbånd lige til at tage på :)
Jeg sætter mit fjerarmbånd sammen med mine andre armbånd og ur, for at blande lidt blødt ind i et ellers meget hårdt materiale-univers. Det er lidt funky på sin egen måde, men rummer også lidt af det der boheme agtige, jeg godt kan lide :) Fjeren var en, som faldt af en kjole ude i min mors forretning, men hvis man ikke lige tilfældigvis støder ind i en fjer, kan de købes her.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar